top of page

Linka bezpečí pro děti a mládež z Pelhřimovska

Aktualizováno: 12. 5.

Projekt spolku Linka bezpečí, z.s. podpořen ve Velké výzvě nadačního fondu 2024.

Děkujeme všem dárcům ❤️

Ze Závěrečné zprávy projektu:

Naši konzultanti v roce 2024 přijali za obě naše služby Linku bezpečí i Rodičovskou linku

celkem 113 266 kontaktů a denně průměrně odbavili 310 klientů. V 1. čtvrtletí roku

2025 jsme tu pak byli pro 25 408 dětí, z nichž 64 potřebovalo okamžitou krizovou

intervenci (pomoc integrovaného záchranného systému, toxikologické ambulance apod.).



Okamžitá kapacita služby je aktuálně 9 dětí, které nás mohou kontaktovat paralelně.

V roce 2025 denně přijmeme průměrně 335 kontaktů, přesto se nám cca polovina klientů napoprvé nedovolá.


Z podstaty služby a pro zajištění pocitu bezpečí pro volající je naše služba anonymní.

Z kvalifikovaných odhadů však usuzujeme, že ročně na dětské Lince bezpečí přijmeme

z Pelhřimovska cca 1150 kontaktů. V roce 2024 činily náklady na jeden kontakt na dětské

Lince bezpečí 483 Kč, tzn. že díky příspěvku Nadačního fondu pro Pelhřimovsko jsme

mohli pomoci cca 183 dětem.


V roce 2024 došlo k 12 % navýšení přijatých hovorů oproti roku 2023, což souvisí

s navýšením personální kapacity našich interventů o 16 % oproti roku 2022, které

se nám podařilo udržet i v loňském roce. V rámci tematických okruhů jsme na Lince bezpečí v roce 2024 zaznamenali nárůst u většiny témat. Výrazný nárůst se týká četnosti psychických potíží (meziročně o 23 %). U tematiky sebevražd jsme zaznamenali meziroční nárůst o 23 %, a u sebepoškozování se jedná o meziroční nárůst o 18 %, také stále roste počet intervencí, tj. situací, kdy v zájmu klienta kontaktujeme další instituce (OSPOD, ZZS, Toxikologické informační středisko PČR).


Potvrzením, že se nám pomoc dětem daří, jsou početné děkovné vzkazy od dětí, ať už zpětným zavoláním, e-mailem nebo na chatu. Zde uvádíme některé z nich:

  • Spadl mi balvan ze srdce. Všechno to ze mě odplouvá. Díky vám se necítím jako blázen. Dneska jste mi zachránila život. Strašně moc vám děkuju.

  • je mi líp, vím, že mě někdo poslouchá, že tady je vždy příležitost zavolat dřív, než si ty prášky vezmu

  • mám jistotu ze si píšu s někým kdo mě pochopí a mužů se mu s tím svěřit a je i pro mě lepší si o tom psat protože sem víc otevřenější než abych o tom mluvila

  • Nevěděla jsem, že to dokážu, ale chtěla jsem aby ta paní včera věděla, že jsem to nakonec zvládla. Moc mi pomohla.

  • děkuju moc že jste mi pomohl s tím vším, že můžu teď v klidu dýchat a že to třeba na vždy skončí. nezvládla bych to nikdy sama


Linka bezpečí v roce 1994 začínala jako telefonická krizová pomoc pro pražské děti, dnes

má celorepublikovou působnost, je bezplatná, anonymní a funguje v nepřetržitém provozu.


Televizní dokument: Zajímavým projektem sledujícím přímou práci konzultantů na krizové Lince bezpečí je dokument Hovory ze tmy České televize, odkaz https://www.ceskatelevize.cz/porady/16359259744-hovory-ze-tmy/


Konkrétní případ kazuistiky:

Na Linku bezpečí se dovolává dívka. Nejprve hovoří o potížích se sebepoškozováním. Díky

dobře navázanému kontaktu a vhodnému mapování situace vychází najevo, že se jedná o

započatý sebevražedný pokus. Dívka se svěřuje, že spolykala větší množství antidepresiv

a léků na spaní. Pracovník Linky bezpečí si zjišťuje přesné množství. Informace po dohodě

s klientkou předává vedoucímu směny, který konzultuje na Toxikologicko-informačním

středisku, o jak ohrožující stav se jedná. Lékařkou je potvrzena vysoká toxicita, doporučen

transport do nemocnice. Tyto informace předáváme klientce. Podporujeme ji ve

vyhledání pomoci, opracováváme pocity obav, selhání, společně tvoříme plán, jak se

k lékařské pomoci dostat. Po zmapování jejích možností docházíme k závěru, že klientka

vystoupí z anonymity a záchrannou službu pošle na její adresu pracovník Linky bezpečí.

S klientkou zůstáváme do příjezdu ZZS na telefonu. Nabízíme jí opakované volání, aby

mohla po poskytnutí lékařské pomoci probrat potíže, které vyústily v současnou situaci.


Cílovými skupinami jsou děti a mládež ve věku od 6 do 26 let ohrožené společensky nežádoucími jevy, osoby komerčně zneužívané, děti a mládež v krizi a osoby, které vedou rizikový způsob života nebo jsou tímto způsobem života ohroženy. A také dospělé osoby v krizi a rodiny s dítětem/dětmi resp. dospělí mající starost o dítě, mezi které patří rovněž např. pedagogičtí pracovníci, vedoucí zájmových kroužků apod.

• „Děkuji Vám moc za to, že jste mě vyslechla a poskytla mi radu, kam se dále

obrátit. Nějak teď cítím naději. Že na to možná nejsem sám. Děkuji za práci,

kterou děláte a pomáháte lidem. Neskutečně moc si toho vážím. Vlastně Vám

můžu děkovat za život. Děkuji!“

• „Děkuju strašně moc, to musí být strašně náročná práce být takhle 24/7 na mobilu

nebo na čem to máte a pomáhat lidem, moc děkuju, že jsem to mohla říct a mějte

se hezky.“

• "Já jsme se hlavně potřeboval někomu svěřit, vy mě chápete, neříkáte blbosti ani

'já jsem ti to říkala', a za to jsem velmi vděčný."

• „Pravdě mi nejvíce pomáhá se vždycky o tom, co právě prožívám vypovídat,

takže já si myslím že to svůj účel splnilo, a moc vám děkuji za váš čas a podporu."

• „Moc děkuju, to byl balzám na duši. Stojím o to s dcerou mít fajn vztah, a aby byla

v pohodě, díky za ujištění, že tohle je priorita.“

• „Moc vám děkuji, jsem šťastná, že vaše linka existuje a dá se sem zavolat a říct co

se děje, požádat o nasměrování a radu, jsem za to moc ráda, a ještě jednou

tisíckrát díky.“

• „Děkuju za váš čas, tipy, mám to napsané...za podporu a uklidnění. Je skvělý, že jde

takhle někam zavolat.“

• „Vážení a milí profesionálové, nevím, jak Vám mohu dostatečně vyjádřit

poděkování. Zachránili jste život mého dítěte, které neuneslo zklamání z

neúspěšně vykonané zkoušky a spolykalo léky. Vaši pracovníci vyslali na místo

vozidlo záchranky. Byla jedna hodina v noci. Nebagatelizovali, nezjednodušili si

práci. Zachránili jste jeho život. Děkuji. Do konce svého života Vám budu vděčný.

Máte můj obdiv, úctu a respekt.“

• „Moje dítě se pokusilo o sebevraždu tím, že chtělo překonat zábrany Nuselského

mostu. Zavolalo vám a vy jste profesionálně a empaticky pomohli. Chci vám ze

srdce poděkovat, že pomáháte lidem v krizi, jako bylo moje dítě. Nikdy na to

nezapomenu, že jste to zvedli, když volalo. Řeklo mi, že mluvit s vámi bylo to, co

jej odradilo od nejradikálnějšího kroku. Naše rodina je celá jen díky vám.“



Comments


Zavolejte nám: +420 731 691 409

Příkopy 1889, Pelhřimov, 39301 

© 2025 | Nadační fond pro Pelhřimovsko

  • Facebook Social Icon
  • Instagram
motto_FAIR_barva.jpg
bottom of page